I made myself a pair of shorts!

Hah! It finally happened: I'm slightly mad! And I decided to sew my first pair of shorts. I used a vintage pattern (obviously) from 1957 and meddled with it a bit to get a better fit. I ended up with something I would call a wereable muslin due to the type of fabric: the weave looks like lightweight denim but the fabric itself is really kinda flannel-y and very soft so it doesn't meet my preference when it comes to pants. It's ok for a hike in the fields, though!
I decided to add some quirky little details to this pair and so I cut two cat head shaped pockets for the back and made one small pocket cut on the bias for the front. I also made one million mistakes while sewing, like choosing a french seam in the back where I also decided to place the zipper... those who sew will know why that wasn't the smartest idea. As you can also see, the zipper isn't very symmetrical and I'd normally re-sew it but I just wanted this pair for test purposes so it stays the way it is. I consider this pair a bit on the large size so I'd size down the next pair I sew. 

Even despite all the mistakes, I honestly enjoyed sewing them! They're also my first pair of high waisted pants ("high waisted" seems like such a wrong term --after all, the waistband hits right at the waist level so they're actually "regular waist" but I guess it's all relative and dependent on the prevalent style).

Stało się: uszyłam spodnie. Unikałam tego jak zarazy, wydawało mi się, że dopasowanie wykroju do mojego krągłego zadka będzie wymagało zdolności co najmniej niebagatelnych. Ale strzeliło mi do głowy, że spróbuję jednak, bo znalazłam ładny wykrój (z 1957 roku, jakby kto był ciekawy). No i dopasowałam. Trochę jest luźno, ale to tylko testowy uszytek i dochodzi jeszcze kwestia tkaniny, która splotem przypomina dżins, a strukturą flanelę, więc się rozflacza nieco w ciągu pięciu minut od założenia. Wersja beta jest, uważam, całkiem udana: przyozdobiona kieszonkami w kształcie kocich głów na tylnej części odwłoka, żeby odwrócić nieco uwagę od odwłoka wielkości. Z przodu malutka kieszonka ze skosu. Mankiety w kratę. Suwak z tyłu, jak widać, trochę krzywo wszyty - normalnie bym go poprawiła, ale jako że to tylko próbna rzecz, to zostawiam. Będzie do biegania po lesie, jak się podrze, to nie będę płakać.

Blouse: vintage, from my Granny's closet
Shorts: made them myself
Pattern: Der Neue Schnitt 1957
Fabrics: vintage, gifts from an acquaintance
Flats: Nord, old (similar)
Hat: Thrifted
Backpack: Even&Odd via Zalando
Photos by my boyfriend, The Fish.

26 comments:

  1. Well done, you! I think I'll be sticking to sewing skirts and dresses for a long while yet - I'm not ready to foray into the world of shorts and trousers!
    I love the little details you added (hello adorable cat pockets!) and, as always, your photos are stunning!
    -Carley
    xx

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you Carley! I was afraid of trousers for the longest time and then I just gave them a shot! I need to figure out how to sew on cuffs so that the fabric of the legs doesn't get all wrinkly but otherwise --it wasn't so hard! So fingers crossed that you get bold and try making your own pants, too!

      Delete
  2. Oh well done! I know, high waisted doesn't seem like the right term!

    I love those pockets! YAY!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, I know, right? Thank you Veronica!

      Delete
  3. Świetne są te twoje szorty! Takie niebanalne, po prostu ciekawe :) Zdjęcia mnie zauroczyły <3

    Pozdrawiam,
    VANILLAMADNESS.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dziękuję, bardzo mi miło, że Ci się podobają!

      Delete
  4. No i co że krzywo, bardzo sympatyczne spodenki wyszły, na pewno idealne na upalną pogodę. Strasznie mi się to wykończenie kratką podoba :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dzięki! W sumie jestem zadowolona, mimo że trochę krzywo i że się materiał nogawek marszczy... Muszę to jeszcze trochę dopracować i będzie całkiem super :).

      Delete
  5. Ale Ci się udały te spodenki- extra są! I ten pomysł z kieszonkami w kształcie głowy kota na odwłoku- hihi, musze to sobie zapamiętać ;)) Drugie zdjęcie w pierwszym rzędzie powalające.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dzięki! :D Kocie głowy jako kieszonki to taki jakiś drobiazg, który chciałam tu dodać, żeby trochę ożywić całość :).

      Delete
  6. Są urocze, te kotkowe kieszonki. *.* Aż mnie zazdrość bierze, bo nie mam kiedy iść na zdjęcia, a Twoje jak zawsze takie piękne i pełne magii. :)!
    Co do Dresslink'a... matko, gdybym dostała maila z tekstem, że mam darować sb ewentualne negatywne opinie, to bym ich wyśmiała, faktycznie mi trafiła się chyba jakaś bardziej ogarnięta pani, chociaż taki wstęp jak u Cb lekko sugeruje już jaka będzie jakość ich produktów.. ;p
    robertakaaa.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dziękuję! :D Twoim zdjęciom też niczego nie brakuje, moja droga, uwielbiam je oglądać.
      Ciekawa jestem co tam z tym Dresslinkiem! Będę zaglądać :).

      Delete
  7. no, no kochana, powiem Ci, że ten szorty wyszły Ci pierwsza klasa jak na pierwszy raz! słuchaj ja zanim nie przeczytałam posta, byłam pewna, że to są kupione *głupek* <3
    wyglądasz (oczywiście!) cudownie!

    ReplyDelete
    Replies
    1. :D Katie kochana, pewnie niedługo będzie można te moje śmieszne szorty i inne ciuszki kupić, więc... w sumie bardzo się nie pomyliłaś ;).

      Delete
  8. They're so cute! I love the cat details. And your backpack :D
    Kisses,
    Alina
    alinasays.com

    ReplyDelete
  9. Powiem Ci - rozwijasz się w szyciu - spodnie to wyzwanie :D. Spodnie retro, bluzeczka od Babci . Mega jak zwykle. I piękny klimat fot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stawiam sobie nowe wyzwania, bo tak trzeba, jak się człowiek chce rozwijać :). No i sprawia mi to wielką przyjemność.
      Buziaki!

      Delete
  10. Congratulations for your first pair of shorts!! :) The cat head pockets are so cute! I understand the problem with the french seam on the back...next time it will be better for sure ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, yeah! I actually sewed all the seams up only to realize there is no way to get into my shorts! :D Silly me. Next pair went much better ;).

      Delete